dimarts, 8 de desembre del 2009

L'aeroport de Girona i el seu futur

Les darreres informacions sobre una imminent presència de la companyia Ryanair a l'aeroport del Prat han aixecat senyals de preocupació dels sectors socials i econòmics gironins sobre el futur de l'aeroport de Vilobí. En aquest sentit, potser cal recordar tres qüestions bàsiques: qui gestiona l'aeroport de Girona, qui el promociona i quines oportunitats de futur hi tenim. Sobre el primer punt, és una infraestructura de l'Estat, que AENA gestiona en xarxa i que ha estat objecte de nombroses peticions territorials de traspàs a la Generalitat; pel que fa a la promoció, fins l'any 2002 l'aeroport va restar abandonat a la seva sort, amb 550.000 passatgers i una davallada interanual del 10%. Davant d'aquesta infrautilització, a finals de 2002, Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona i Cambra de Comerç van engegar un projecte de promoció i cooperació econòmica, per aprofitar unes bones instal·lacions i uns bons professionals. Tot sumat ha generat una expansió sense precedents a Europa, que ha situat Girona en la novena posició de l'Estat espanyol i que acabarà aquest 2009 havent transportat a l'entorn de 5,3 milions de passatgers.

Es critica que Girona ha esdevingut el segon aeroport de Barcelona, que el model de baix cost no és l'adequat o que hi ha un «monocultiu». Ben curiosament aquests aspectes són l'essència de l'èxit de la infraestructura: un aeroport viable no ho ha de ser d'una sola ciutat o d'unes comarques, sinó d'una gran àrea d'influència capaç de sumar sinergies. Avui aquesta àrea econòmica la formen les comarques de Girona, però arriba també a Granollers, al Maresme, Vic, Perpinyà, fins i tot a Montpeller. I la demanda de transport aeri d'aquesta àrea continuarà existint, ja que no canviarà la geografia, ni les necessitats dels nostres ciutadans ni la centralitat o les bones comunicacions d'un aeroport que, amb l'arribada del TGV i el parc aeroportuari que la Generalitat promou, encara milloraran més. D'altra banda, no és que Girona hagi triat low cost, és que el mercat va en aquesta direcció. El model de viatges ha evolucionat cap a estades curtes i de turisme de ciutats. Tot i així, no hem deixat de treballar per una necessària diversificació: al seu moment es va apostar per Spanair, ara tenim confirmades noves operacions de Transavia i ben aviat presentarem nous projectes, com ara els de la companyia Andalus.

Cap a on pot evolucionar la situació? Ara per ara el present és marcat per una crisi molt important al sector aeri, amb companyies amb greus problemes econòmics i aeroports amb números vermells. Girona, per contra, continua funcionant molt bé. En cas que fets negatius perjudiquin el nostre aeroport haurem de continuar treballant en les solucions, com ja s'ha fet fins ara. Ryanair ha assegurat que vol continuar creixent a Girona i tenim acords de futur fins al 2013. Tot i així, si la companyia finalment opera des de Barcelona, és evident que hi haurà una adaptació, però només la demanda pot garantir la viabilitat. A favor tenim set anys d'avantatge competitiu i el fet que s'hagi obert un mercat, com ho demostren els 22,3 milions de passatgers que han passat per Girona en aquest període.

El cert és que l'aeroport de Girona és útil perquè s'ha vinculat al seu territori, disposa de modernes instal·lacions, les institucions del territori tenen una estratègia definida, sòlida i coherent i existeix un mercat potencial en una àrea econòmica que el fa sostenible i necessari per Catalunya.
Publicat a El Punt, 6 de desembre de 2010

2 comentaris:

  1. Jordi,
    Entenc que per la teva feina defensis aquest model, només faltaria. Ho entenc però no ho comparteixo en absolut. Models de transportistes aeris bàsicament en tenim tres: en primer lloc les companyies normals (lufthansa, etc.), en segon lloc les companyies low cost (vueling, etc.) i per últim ryanair, que poc té a veure amb les altres dues.
    Ryanair basa la seva filosofia en el maltracte continuat al client si això li representa un estalvi d’un euro, des del precís moment de comprar el bitllet fins a l’arribada al aeroport de destinació. I aquest model no pot ser bo de cap manera. Jo viatjo sovint des de fa molts anys, de vegades també em veig obligat a volar amb ryanair doncs té algunes destinacions que no ofereixen altres companyies, i cada cop que ho he fet em prometo a mi mateix no tornar-hi. No cal que et faci comparacions amb les altres companyies doncs m’imagino que ja les coneixes. Conec un munt de gent que, com jo, viatja molt sovint per feina, que es tenen absolutament prohibida aquesta companyia.
    Dit això, basar el funcionament d’un aeroport en una sola companyia (és el cas de Girona) és molt perillós, i si aquesta companyia és Ryanair és un agreujant. El turisme (la majoria, sempre hi ha excepcions que confirmen la regla) que arriba amb Ryanair a Girona poc aporta a l’economia d’aquesta zona. Per entendre’ns, és el clàssic turisme low cost que va a Lloret i que tant ha degradat aquesta població. Amb totes les excepcions que vulguis, que no són gaires. És un turisme low cost que aporta xifres d’entrada importants de cara a l’estadística però a la vegada allunya un turisme de més qualitat que prefereix anar a altres llocs per no coincidir.

    ResponElimina
  2. M’ha agradat la foto de Lisboa que tens a sota. Per cert, al restaurant Ruca que queda a mà esquerra, a l’alçada del tramvia, hi pots anar amb tota tranquil·litat. Es menja molt bé i barat. Jo hi vaig sovint.

    ResponElimina