diumenge, 10 de juny del 2007

Alta velocitat ferroviària, la cara i la creu.

El mateix dia en què, tal com tot sembla indicar, el país atorgarà una amplíssima majoria a la UMP de Sarkozy en la primera volta de les legislatives, França obre avui al servei comercial el TGV - Est que connecta Paris amb les regions d'Alsàcia, Lorena i amb la xarxa d'alta velocitat ferroviària del gran veí alemany. A partir d'avui, doncs, Paris és a només 45 minuts de Reims, 1h25 de Metz, 1h30 de Nancy, 2h20 d'Estrasburg, i a menys de 4 hores d'Stuttgart i Frankfurt, tot plegat a una velocitat de 320 km/h. Aquesta línia va completant el projecte d'alta velocitat ferroviària francesa endegat fa prop de trenta anys, i que actualment ja arriba a bona part del sud (Lió, Marsella), l'Oest (permetent anar al centre de Londres atravessant el canal de la Mànega) i el Nord (amb destinacions a Bèlgica i Holanda). Aquesta és la història d'un èxit de la tecnologia francesa (SNCF, Alstom) però també de la capacitat generadora d'idees i mobilitzadora de recursos que encara disposa el país veí.


D'altra banda, en aquests temps d'escalfament global, cal tenir en compte, tal com recull avui Le Monde a la seva editorial, que el TGV és un gran economitzador de CO2, ja que emet cinquanta vegades menys gas d'efecte hivernacle que un viatge en cotxe, i setanta vegades menys que un trajecte avió (en el recorregut Paris-Estrasburg). Aprofito aquesta idea per a donar resposta a l'ecomeme que m'han adreçat els amics Eduard Batlle i Narcís Sastre. Considero que l'optimització del transport ferroviari, i no només en la seva vessant d'alta velocitat, és una oportunitat realista per a aturar la degradació del nostre medi ambient.


Però resulta que també aquest cap de setmana acabem de conèixer l'enèssim endarreriment en el calendari del nostre AVE. I és que segons el Ministeri de Foment el Tren d'Alta Velocitat no arribarà a la frontera francesa fins al 2012, tres anys més tard del previst.

1 comentari:

  1. O sigui: el trajecte Madrid-Sevilla es va inagurar quan molts encara érem nens, i el Barcelona-Perpinyà no funcionarà fins que ja tinguem una família nombrosa, vaja!

    ResponElimina